Denk jij bij tech savvy ook aan kapitein Jack Sparrow, gespeeld door Johnny Depp, uit de films Pirates of the Caribbean? Die zo leuk “Savvy?” lispelt, wat zoiets betekent als “gesnopen”. Tech savvy wordt echter gebruikt als bijvoeglijk naamwoord en betekent zelfredzaamheid op het gebied van technologie, of beter gezegd: op het vlak van digitaal werken. Iets wat de jongere generatie schijnbaar beheerst. Maar daar zijn Marianne en Bouke het niet mee eens. Bouke van Kleef: “De term tech savvy komt oorspronkelijk uit Amerika. Zo werden oorspronkelijk de millennials genoemd omdat ze zijn opgegroeid met technologie zoals computers, internet en smartphones.” Marianne Smits vult aan: “Ze denken misschien alles te weten, maar dat is niet zo. Ze zijn eerder tech dependent: afhankelijk van technologie dus. Het zijn wel brutale gebruikers die geen angst hebben om met een druk op de knop dingen kwijt te raken of stuk te maken.” De terughoudendheid van de babyboomers of generatie X staat hier tegenover de onbevangenheid van de millennials. Daar valt winst te behalen voor jou als assistant!
Bouke van Kleef: “De term tech savvy komt oorspronkelijk uit Amerika overwaaien. Zo werden oorspronkelijk de millennials genoemd omdat ze zijn opgegroeid met technologie zoals computers, internet en smartphones. Maar eigenlijk zijn ze het helemaal niet hoor.” Marianne Smits vult aan: “Ze denken misschien alles te weten maar dat is niet zo. Ze zijn eerder tech dependent: afhankelijk van technologie dus. Het zijn wel brutale gebruikers die geen angst hebben om met een druk op de knop dingen kwijt te raken of stuk te maken.”De terughoudendheid van de babyboomers of generatie-X staat hier tegenover de onbevangenheid van de millennials. Daar valt winst te behalen voor jou als assistant.
Volgens Bouke en Marianne zijn dit dé competenties en vaardigheden.
Je beheerst de bestaande tools volledig én je kent de nieuwe tools die eraan komen
Het is slim om veel te weten van bijvoorbeeld Outlook of werken in Teams van Microsoft. Nieuwe ontwikkelingen die (deels) al realiteit zijn: robotisering, artificial intelligence (AI), virtual reality (VR) en augmented reality (AR). Hier zijn nog niet veel kantoorvoorbeelden van, maar denk bijvoorbeeld aan de Hololens van Microsoft en het gebruik van hologrammen om virtueel te kunnen samenwerken. De belangrijke competentie hierbij is: onbevangen kijken naar nieuwe ontwikkelingen en geïnteresseerd zijn.
Je ziet ze nu al, bij recepties bijvoorbeeld. Marianne Smits: “Je hoeft hier niet bang voor te zijn. In de industrie werken we al heel lang met robots, op kantoor overheerst vaak angst en ongemak. Maar er komt echt iets goeds en creatiefs uit voort. Ze geven jou namelijk de ruimte om je te specialiseren in intermenselijke verhoudingen. Als je kunt aantonen dat jouw competenties toegevoegde waarde hebben, kun je de ‘saaie’ dingen door een robot laten doen.”
Een chatbot is eigenlijk een soort FAQ, maar de AI (Artificial Intelligence) is hier geïmplementeerd binnen de software of de website. Het lijkt alsof je live met iemand praat (hoewel je dat ook kan tegenkomen; een echte helpdeskmedewerker die je live via chat te woord staat), maar de antwoorden zijn voorgeprogrammeerd. Bijvoorbeeld op de site van een hotel of restaurant. Je kunt je vraag stellen over een reservering en antwoord krijgen. Is de vraag te moeilijk? Dan word je doorgestuurd naar de ‘echte’ helpdesk.
Zoals Siri (van Apple), Alexa (van Amazon) en Google’s spraakassistent. Sommige werken alleen nog echt goed in het Engels, maar ze kunnen wel vrij ingewikkelde opdrachten verwerken als het verzetten van een afspraak met meerdere partijen. Hou de ontwikkelingen bij. Ze maken je vak interessanter en mooier!