Wat voor soort evenement je ook organiseert, elk evenement is uniek en kun je dus maar één keer tot een onvergetelijk succes maken. Een waterdicht draaiboek met checklists is daarbij onmisbaar.
Het draaiboek dient als leidraad en checklist tijdens het evenement. Het is je bijbel voor een feilloos verloop van het evenement. De moeilijkheid zit er echter in dat álle acties erin moeten staan, hoe klein ook. Want alleen dan kan het optimaal zijn dienst doen en fouten voorkomen.
Het draaiboek vervult daarbij verschillende functies:
Voor het draaiboek maak je een tabel met een aantal kolommen, waarbij de eerste kolom ‘tijd’ leidend is:
Je maakt hierbij als het ware een backwardsplanning, waardoor je duidelijk inzicht krijgt wanneer je uiterlijk met een bepaalde actie moet beginnen om later niet in de problemen te komen.
Maak circa twee weken voor aanvang van het evenement het conceptdraaiboek. Stuur dit rond aan alle betrokkenen en vraag hen of alles duidelijk en compleet is. Eventuele feedback kun je in het conceptdraaiboek verwerken. Daarna stuur je de definitieve versie rond.
Geef alle betrokkenen een kopie.
Het aantal taken waaruit het draaiboek is opgebouwd, is afhankelijk van het soort evenement, de omvang en complexiteit. Bepaalde taken kunnen zonder meer worden uitgevoerd, terwijl andere taken weer afhankelijk zijn van de voltooiing van eerdere taken. Dit zijn de zogeheten kritieke taken.
Voor de meeste onderdelen is het praktisch om in het draaiboek een halfuur voor te lopen op het programma: als het lunchbuffet om 13.00 uur wordt geopend, controleer dan om 12.30 uur de status van voorbereiding van de catering. Staan het serviesgoed, het glaswerk en de drankjes klaar? Branden de kaarsjes? Enzovoort. Als de band om 20.00 uur begint met optreden, neem dan in het draaiboek ook op: ‘19:30 uur band gereed voor optreden’ en om bijvoorbeeld 17:00 uur ‘aankomst band en opbouw, opvang en laatste instructies’. Wanneer er veel moet worden ingericht, is het handig een plattegrond in het draaiboek op te nemen. Zo kan iedereen in één oogopslag zien wat waar moet komen.
Neem de telefoonnummers op van:
Onderlinge communicatie kan op deze manier snel plaatsvinden, zodat je waar nodig kunt bijsturen. Je hebt dan werkelijk alle benodigde informatie om het event in goede banen te leiden in één blauwdruk samengevat.